”Pankkeihin soittelu voi olla kylmää touhua”

Lip-Lap Laituri Oy:n toiminta alkoi omasta tarpeesta ja kasvoi vuosien varrella onnistuneeksi liiketoiminnaksi. Pankkisuhteiden muuttuessa tarvittiin kausirahoitusta sesonkiin nojaavan toiminnan mahdollistamiseksi.

Lip-Lap Laiturin tarina lähti liikkeelle kuin varkain. Kimmo Palotien isä hankki mökin Heinäveden rannalta 60-luvun alussa, mutta mökkirannassa ilmeni vakava puute: laituri puuttui. Käsistään kätevä mies tarttui toimeen ja alkoi suunnitella prototyyppiä käyttömukavuudeltaan, ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään toimivasta laiturista.

Pian paikalle löysivät myös naapurit ja tuttavat tiedustelemaan, josko hekin voisivat tilata laiturin itselleen. Heräsi ajatus, että jos sellainen kelpaa tuttaville niin miksi ei myyntiin asti, Lip-Lap Laituri Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Palotie muistelee.

Ulos autotalleista ja kellareista

”Fundun rahoitusprosessissa oli mukana inhimillisyyttä ja uskoa jo yli 50 vuotta menestyksekkäästi toimineeseen yritykseen.”

Toiminta jatkui pitkään harrastepohjaisena, painottuen kesäkausiin. 80-luvulla Palotie otti vetovastuun yrityksen toiminnasta ja kasvusta. Vuonna 2000 toiminta otti uuden harppauksen, kun Lip-Lap laituri muutti uusiin toimitiloihin, pois autotalleista ja kellareista. Näin toiminta kasvoi ja kehittyi ympärivuotiseksi. Kesäsesonki asetti kuitenkin haasteita rahoitukselle, kun kuluja on ympäri vuoden ja rahaa tulee sisään 4–5 kuukautena.

– Kun syksyllä ruvetaan laitureita varastoon tekemään ja seuraavat myydään vasta toukokuussa, niin tarvitaan varoja, jotka laittaa kiinni varastoon ja joilla maksaa kiinteä kulut myös syyskaudella, Palotie selvittää.

Inhimillisyyttä ja uskoa onnistumiseen

Kausirahoituksen hankkiminen pankin kanssa sujui aluksi vaivatta, kunnes pankki siirtyi palvelemaan vain yksityisasiakkaita. Liikesuhde katkesi pari vuotta sitten. Oltiin kipeästi uuden rahoituksen tarpeessa ja yritys alkoi käydä erilaisia vaihtoehtoja läpi. Aina tuli vastaukseksi vain ei käy, ei käy, joten aloimme kallistua julkisen rahan puolelle.

– Kävimme läpi muutamia vaihtoehtoja ja otin yhteyttä Funduun. Heti näytti siltä, että tästä voisi tullakin jotain, vaikka raha olikin sinällään kallista, Palotie kertoo.

Näin käynnistyi yhteistyö ja laina maksettiin takaisin etuajassa. Siinä missä perinteiset pankkipalvelut tuijottivat lukuja, oli Fundun rahoitusprosessissa mukana inhimillisyyttä ja uskoa jo yli 50 vuotta menestyksekkäästi toimineeseen yritykseen.

Muiden kanssa ei päästy eteenpäin, mutta Fundun kanssa asiat lähtivät rullaamaan. Fundulla on erittäin asiakaslämmin lähestymistapa ja asioista on todella helppo jutella.

– Pankkeihin soittelu saattaa paikoin olla kylmää touhua, mutta tästä tuli lämmin fiilis molemmin puolin ja kaikki hoidettiin niin kuin oli sovittu.